Velkommen til Amagerlands Rideskole

Vi håber at du/I bliver glade for at komme her.

Vi gør hvad vi kan for at gøre det til et rart sted at være, men du kan også hjælpe til.

Når du starter til ridning på Amagerlands Rideskole, er der en masse ting du skal huske, men der er også en masse børn og voksne, som du kan spørge til råds, hvis der er noget, du er i tvivl om.

Du bedes læse vores 13 gode råd nedenfor.

1. Vi skal have det rart og trygt i vores omgang med hinanden og vores dejlige ponyer og heste. Tal pænt til og om andre på rideskolen, både mennesker og dyr. Tilbyd din hjælp, hvis du kan se at andre har brug for det.
Spørg de ansatte hvis der er noget du er i tvivl om

2. Det er ridelæreren på holdet der suverænt bestemmer hvilken hest dit barn skal ride. Heste kan blive syge eller har brug for en periode hvor de ikke belastes så meget. Ridelæreren kan ikke kun tage hensyn til den enkelte rytters ønsker, men skal have fokus på hvor meget hestene går pr. dag og uge, hvordan holdene sammensættes bedst muligt, og hvilke heste der giver den enkelte det bedste udviklingsperspektiv.

3. De forskellige ridehold er opdelt efter sværhedsgrad. Det er til enhver tid ridelærerens beslutning, om du er klar til at rykke et hold op.

4. Den daglige leder og staldpersonalet bestemmer i stalden. Du kan altid spørge dem, hvis du er i tvivl om noget. Mere trænede rytter kan ofte være behjælpelige ved opsadling.

5. Det er dit ansvar at møde min. 20 minutter før din ridetime. Heste er levende dyr og vi vil ganske enkelt ikke stresse vores dyr med feks. en hurtig opsadling. Staldpersonalet kan til enhver tid afvise deltagelse til undervisning hvis hesten ikke er klar til tiden, eller eleven kommer for sent.

6. Det er dit ansvar at ponyen strigles, får renset hove og sadles op, så du er klar, når timen begynder. Nogle ponyer finder gjordspænding ubehageligt, så de kan per instinkt snappe efter dig. Spænd gjorden stille og roligt og hold afstand, så de ikke kan nå dig. Efter timen er det dit ansvar at sadle af, strigle, rense hove, vaske bid, sørge for at ponyen kommer ind i sin boks, samt at hovedtøj/sadel hænges på plads.

7. Hvis du ikke er klar til at trække i ridehuset til timens begyndelse, så vil ridelæreren afvise din deltagelse i den time.

8. Ridehjelm og lukkede sko/støvler er påkrævet, og sikkerhedsvest anbefales kraftigt.

9.Vores heste og ponyer er udvalgt efter at kunne begå sig i et rideskolemiljø. Men hesten er et flugtdyr, der kan reagerer instinktivt – derfor: Forhold dig altid roligt, når du færdes i stalden, i ridehuset og omkring ponyer og heste. Det betyder: ikke råbe, ikke løbe, ingen pludselige bevægelser.

10. Som forældre til en ny rytter, er det dit ansvar, at I sætter jer godt ind i disse råd og sikkerhedsregler.

11. For at modtage undervisning på Amagerlands Rideskole, skal man være medlem af Amagerlands Sportsrideklub. Rideklubben er medlem af Dansk Rideforbund.

12. Som ansvarlig overfor dyrevelværd, trivsel og helbred, er det vores pligt at finde heste der er egnet til rytterens størrelse. Har vi ingen egnet hest, kan man desværre ikke modtage undervisning på Amagerlands rideskole. Derfor har vi valgt at sætte en grænse på op til Max 90 kg.

13. Kan du en dag ikke deltage i din undervisning bedes du venligst melde afbud. Donwload Appen KLUBMODUL, tilmeld dig Amagerlands Rideskole og du finder det eller de hold du er tilmeldt. Her kan du nemt melde afbud til den undervisning du ikke kan deltage i. Afbud kan også skrives til os via vores Messenger

Ulykkesforsikring:
Det er klubbens medlemmers egen pligt, at være personligt ulykkesforsikret, og rideskolen har ingen erstatningsansvar overfor medlemmer, der kommer til skade under udøvelsen af deres aktiviteter.

Undgå at stå eller gå bagved ponyen – den kan sparke!
Undgå at forskrække ponyen.
Undgå at stille eller trække ponyer tæt på hinanden – både i stalden og i ridehuset.

Lad aldrig en pony stå alene eller uden at være bundet op på staldgangen – og bind aldrig hesten/ponyen op i bideringene – kun i grimen!

Stå ikke på rampen ind til ridehuset. Når du venter på at skulle ride, eller vil overvære undervisningen, skal du stå bag en barriere. Så kan du ikke komme til skade, hvis en hest pludseligt sparker eller løber ud.

Specielt til forældre og andre voksne ledsagere:

En ny rytter skal have hjælp i starten til opsadling, håndtering af ponyen og  trækning i ridetimen – det skal forældrene være med til; men husk det er en investering i en fantastisk hobby, som betaler sig tilbage mange gange.

Hvis du gerne vil overvære dit barns ridetime kan dette ske på siddepladserne i ridehuset, eller i Tutten på 1. sal.

Overvej hvor du er mindst forstyrrende for dit barns koncentration om undervisningen. Undlad så vidt muligt at tale til dit barn under undervisningen.

Ridelærerens anvisninger skal altid følges.

Ridelærerene kan også benytte undervisningstimen til f.eks. teori timer, opsadlingskurser, eller arbejde fra jorden, hvor man arbejder MED hesten og ikke PÅ hesten.

Det vil være en stor hjælp, hvis du vil hjælpe med at samle lort. Den tid ridelæreren ellers bruger på det, går fra den reelle undervisningstid.

Lukkedage

I forbindelse med skolernes ferier, helligdage, eller ferie udenfor vores almene lukkedage, ydes der desværre ikke kompensation for den/ de ridetimer man går glip af. Juli måned er betalingsfri